birgersblogg.blogg.se

2014-05-08
22:17:29

Det första stapplande steget i min blogg

Jag fick för mig att det kunde vara roligt att skriva om mitt nya liv som travamatör. Inte för att jag tror jag kan tillföra någon något om travhästar och dess träning, utan för att jag tycker livet kring travbanana verkar intressant. Kommer man sedan som jag uttifrån (notera två t) och har ett annat tankesätt än en riktig hästkarl/kvinna kanske det kan vara intressant att läsa och skönt för mig att skriva av sig.
 
Vi har ju nu "jagat" travhäst i snart två månader och inte lyckats köpa någon, bara det är ju ett under då det dräller av begagnade travhästar på hästnet, allt ifrån 3000 kr upp till en halv miljon. Men vi har vissa kriterier som måste uppfyllas innan vi slår till och när vi väl hittade hästen som passade så var villkoret att säljaren skulle starta en gång innan hon sålde. Tålmodigt väntade vi fyra veckor innan hästen kom med i lopp och när den väl kom med så gick hon så bra att säljaren ångra sig. "Men du skrev väll avtal sa D" Nej sa jag och började leta häst igen.
 
Den här gången knusslade vi inte till det utan vi hittade hästen på stallbacken i Årjäng, vi fick höja budgeten lite granna (där rök robotgräsklipparen) och faller alla bitar på plats så hämtar vi henne i morgon. Fendi Arvells heter hon och är 5 år. Hon har gjort två starter totalt (i år) men har stått otränad sedan i februari. Kriterierna som hon uppfyller är: hon har förhoppningsvis inte långt till start, är av rejäl sort så att Maja kan förkovra sig i monté samt att hon är snäll att ha att göra med. Sen att hon gillade mig är ett plus.
 
Istället för att tillbrinag tid med hästen, som vi gjorde med den första, för att få en känsla för om hon var bra för oss så ringde jag runt och efterforskade lite för att spara tid. Jag trodde jag skulle vara besvärlig men alla jag ringde till var mer än tillmötesgående och jag fick många bra tips och råd. Till och med Roger Walman, som haft hästen i träning tidigare, var görtrevlig och det samtalet varade längst. Så där fick jag mig en första näsbränna då jag uppfattat honom som lite väl rättfram och trodde väll att han skulle vara lite tvär och kort, men som sagt där fick jag tji, han var snäll. Jag vågade dock inte berätta att jag brukar citera honom ibland med "jag har fan inga drömmar, jag har målsättningar, allt är planerat och det är mål jag skall nå" (typ)

 
Så här såg hon ut i senaste starten. Kusken räcker ut tungan.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: